WAH (Weber / Anderson / Helschinger)
WAH ist ein multi-/transdisziplinäres Kunstkollektiv aus Anja Weber, Jagna Anderson und Dodi Helschinger.
Ihre künstlerischen Ausdrucksmittel sind Tanz, Stimmklang, akustische Soundscapes, elektronische Musik, Poesie und Rauminstallation. Alle diese Ausdrucksmittel befragen sie hinsichtlich ihrer inhärenten Beziehung zur existentiellen und künstlerischen Freiheit.
Sie interessiert das Verhältnis von Raum und Zeit.
WAH wurde 2016 in Berlin gegründet. Ihre Zusammenarbeit begann innerhalb des Formats Performomat von Jagna Anderson.
Ihre bisherigen Arbeiten sind Where Is My When (2016), Amorphous Alloy 1.0 (2017), Amorphous Alloy 2.0 (2017), EVA I (2017), ENT.ZEIT.Rebellion (2018) und fern-nah | FarNear (2019).
Links:
Videos
und eine Kollaboration von Jagna Anderson (Choreographie/Bühnendesign) und Anja Weber (Tanz) im Rahmen der drei D poesie hier:
Mehr über die Produktionen von WAH...
foto / video still by Katharina Hauke
WAH
fern-nah | ein performatives Raumkonzert
Das Stück ist inspiriert vom Ort selbst – der Alten Pfarrkirche Lichtenberg, die seit ihrer Gründung im 13. Jahrhundert eine wechselhafte Geschichte erlebt hat, – und von der mittelalterlichen Mystikerin Marguerite Porète. Marguerite besaß die Freiheit und den Mut, als Frau und als Laie ihren auf grenzenloser Liebe basierenden spirituellen Entwurf der mittelalterlichen Amtskirche entgegenzusetzen. Sie wurde 1310 in Paris als Ketzerin verbrannt und ihr Buch "Spiegel der einfachen Seelen" galt bis zum 20. Jahrhundert als verschollen.
Vergangenes bleibt gegenwärtig als Echo, Nachhall, Spur. Als Erinnerung und Imagination. Raum speichert die Zeit. Klang fächert die Zeit auf. In der Alten Pfarrkirche Lichtenberg bringt das Kunstkollektiv WAH mit akustischen, elektroakustischen und digitalen Klängen Zeit- und Raumschichten zum Schwingen.
Konzept und Performance: WAH
Jagna Anderson – Stimme, div. Klangerzeuger
Dodi Helschinger – E-Gitarre, Stimme
Anja Weber – Bass Synthesizer, E-Gitarre, div. Klangerzeuger
10. Mai 2019 | 19 Uhr
11. Mai 2019 | 15 Uhr
Alte Pfarrkirche Lichtenberg
Loeperplatz (Möllendorffstraße) | 10367 Berlin
Eintritt frei | barrierefrei
Das Projekt wurde gefördert durch den Bezirkskulturfonds Lichtenberg und dem Amt für Weiterbildung und Kultur, Fachbereich Kunst und Kultur, des Bezirksamts Lichtenberg sowie unterstützt durch die Evangelische Kirchengemeinde Lichtenberg.
Fotos: Mariya Boyanova
ENT. ZEIT. Rebellion
(work-in-progress)
Das Kunstkollektiv WAH begibt sich auf die Spur der Mystikerin Marguerite Porète und ihrer Schrift „Spiegel der einfachen, zunichte gewordenen Seelen und derer, die einzig im Wunsch und der Sehnsucht nach Liebe verharren“.
Dieser Entwurf grenzenloser Freiheit wurde, ebenso wie seine Verfasserin, zum Anfang des 14. Jahrhunderts als ketzerisch verbrannt.
Anja Weber – Basssynthesizer, Performance
Jagna Anderson – Stimme, Performance
Dodi Helschinger – E-Gitarre, Performance
Offene Probe im Rahmen einer Residenz an der Tanzfabrik Berlin
Tanzfabrik Wedding/ Uferstudios, Studio 4
Sonntag, den 5. August 2018
18 Uhr
Eintritt frei
(english)
ENT. ZEIT. Rebellion
(work-in-progress)
The art collective WAH follows in the footsteps of the mystic Marguerite Porete and her work "Mirrors of the simple, neglected souls and those who remain solely in the desire and longing for love".
This draft of boundless freedom, like its author herself, was burned as heretical at the beginning of the fourteenth century.
Anja Weber - bass synthesizer, performance
Jagna Anderson - voice, performance
Dodi Helschinger - electric guitar, performance
Open rehearsal in the context of a residence at the Tanzfabrik Berlin
Tanzfabrik Wedding/ Uferstudios, Studio 4
Sunday, August 5, 2018
6 pm
admission free
Fotos: Susanne Soldan
WAH - ENT.ZEIT.Rebellion als Video hier...
Das letzte Work-In-Progress Showing fand am 14.10. im Uferstudio 1 statt...
EVA - aus der Serie "Where Is My When"
Am 14. September 2017 um 20.30 Uhr zeigten WAH (Weber / Anderson / Helschinger) bei der Eröffnung des Internationalen Klangkunstfest Berlin die Multisensoriale Klang- und Bewegungsperformance
EVA aus der Serie "WHERE IS MY WHEN" zeigen.
in der Bibliothek am Luisenbad (Puttensaal), Badstraße 39, 13357 Berlin
Weitere Info: http://www.inter-art-project.de/klangkunstfest2016.html
fotos: suesz
Where Is My When
eine multisensoriale Klang- und Tanzperformance
von WAH (Weber / Anderson / Helschinger)
UA August 2016
fotos: film stills von Katharina Hauke
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Amorphous Alloy
Amorphous Alloy 2.0
at
NOW! Festival Berlin
5. Mai 2017
Studio VERLIN
Amorphous Alloy 2.0
anja weber – dance, electronics, e-guitar
jagna anderson – dance, voice
dodi helschinger – voice, poetry, e-guitar
Amorphous alloys are metallic materials with a glass-like structure and astonishing properties. Used as biomaterial for implantation into bones, metallic glass dissolves gradually in organisms
and is replaced with bone tissue … We explore possible meeting points between (female) body and machine, melting electronics, poetry, vocals, body/movement and spacial structures into a
performative amorphous alloy.
Text: “amorphe legierung” by Dodi Helschinger
with music by Mila Chiral
Fotos: Susanne Soldan
MACHINE//BODY Series, February 17th, doors at 20:00, show promptly at 20:30
Artist in residence, Muyassar Kurdi (NYC), curates this series which puts emphasis on sound and movement, space and architecture. It explores the co-existence of the two seemingly independent entities.
* Doron Sadja
* “amorphe legierung” trio by Jagna Anderson, Anja Weber, and Dodi Helschinger
* “Intersections and Variations” by Muyassar Kurdi
*Thanks for the support of Vorspiel 2017 (joint effort by transmediale and CTM)
I am happy to announce this upcoming performance by WAH
(Anja Weber - Jagna Anderson - Dodi Helschinger) in the frame of the body//machine series curated by Muyassar Kurdi during her residency at Liebig12 (thank you Muyassar for the invitation!). This is going to be an exciting evening with three acts by Doron Sadja, Muyassar Kurdi and our trio.
We are melting electronics, poetry, vocals, body/movement and spatial structures into a (performative) amorphous alloy. Amorphous alloys are metallic materials with a glass-like structure and astonishing properties, applicable for example as biomaterial for implantation into bones, which dissolves gradually in organisms and is replaced with bone tissue… a possible meeting point between body and machine. Come, come!
performomat 1// silence#1: scent
concept/facilitation/direction: jagna anderson
performance: anja weber, anna weißenfels, delphine robet, dodi helschinger, maria ferrara, maya raghavan, naima ferré
silence scores are exploring spaces created by minimalist interactions in durational setting. they require a high bodily intensity to perform at low volume level. every score is addressing some
realms of somatic or sensory experience. "Scent" gives special attention to the olfactory system in order to inform performative actions.
open for limited number of passive participants – if you are interested to witness the performance process, write us a message –
– team@impro-per-arts.de
30 july 2016
doors opens at 8pm
entrance free, but we are happy about a donation
suggested donation 5€ or more
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Performomat
7:::echo//delay
April 23, 2017
20:00
Mimecentrum
Studio 2
Mariannenplatz 2
Berlin-Kreuzberg
foto: Dodi Helschinger
performomat is a research machine producing instant performances in durational group setting.
performomat is testing new scores as well as new forms of collaboration and of meeting the audience.
involved are dance, music, sound, voice, visual arts, poetry.
concept/facilitation: anja weber
performance: janna anderson, annelie andre, maayan danoch, elena dragonetti, evan foster, dodi helschinger, sarah menger, maya raghavan, ingo reulecke, susanne soldan, karine thomas, anja weber
in this performomat we work with different shapes of echo e.g. delay.
we
give in motifs of movement or poetry and heighten awareness of the motifs of the other performers. these motifs will be repeated in different delay time and varied in their inner dymamics also in
excerpts of the original.
while working, on this we are constantly keeping the form of the piece in total in our attention and find a coherent structure of the whole.
out of these dynamic relations and connections evolves on another level a structure full of meaning.
#instantcomposition
free entrance - donations welcome!
please register at
team@impro-per-arts.de
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